lørdag 14. mars 2009

Lemon Meringue Pie

Sitronmarengspai som jeg lette fram i en kokebok. Min absolutte favoritt! Syrlig og søt på samme tid. Dette er også kaka mannen alltid vil ha til bursdag og bryllupsdag. Er best lun, så lag den nesten klar på forhånd og stek siste rest under eller like etter middag og kaffeservering.

Paideig

3 dl hvetemel
150 gram melange
1 egg

Alternativ paideig hvis du ikke har egg

3 dl hvetemel
125 gram melange
3 ss kaldt vann

Sitronkrem

3 dl vann
1 ½ dl sukker
4 ss maisena
Saft og skall av 1 ½-2 sitroner
3 eggeplommer
2 ss melange

Marengs

3 eggehviter
½ dl sukker

Fremgangsmåte

Paideig og sitronkrem kan lages kvelden i forveien. Da steker jeg paideigen i 225 grader til den er gjennomstekt (gylden) og lar den avkjøle og dampe ut, før jeg tar plast over for natten. Sitronkremen i kjøleskapet.

Før servering: Ta sitronkremen ut av kjøleskapet en stund før, sånn at den blir temperert før paien skal gjøres ferdig.

Etter middag, pisk eggehvite og sukker til stiv marengs. Ta sitronkremen oppi paien og deretter marengsen. Jeg pleier bare å bruke slikkeppotten til å lage et slags bølgemønster. Stek paien på 175 grader med sitronkrem og marengs og servér paien lun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar