søndag 15. mars 2009

Pizzasnurrer med grov deig

Deig

450 g hvetemel
450 g grov sammalt hvete
1 pk tørrgjær
1-2 ts salt
1 ss sukker
ca 5 dl varm væske (melk og/eller vann)
3-4 ss olje

Bland det tørre i kjøkkenmaskin, hell på væsken mens maskinen går. Elt til smidig deig, hev i en halvtimes tid. Kjevle ut deigen ganske stort og tynt på kjøkkenbenken. Smør et tynt lag med tomatsaus på deigen. Jeg bruker omtrent et tredjedels glass Dolmio pastasaus med ekstra hvitløk, og kjører det i blenderen først, for å gjøre det lettere å smøre på. Fyll med f eks skinkebiter eller pølse, og revet ost. Rull pent sammen og prøv å feste endekanten i deigrullen så den ikke ruller seg ut igjen når du skjærer. Skjær i skiver med skarp kniv. Jeg skjærer i omtrent så tynne skiver som jeg greier. Legg på bakeplate og hev tre kvarters tid. Stekes på nederste rille ved 225 grader i 10-15 minutter (varierer med ovn, og tykkelse på pizzasnurrene) til de er gylne. Avkjøles på rist.

Jeg brukte 200 gr grov mel (og fylte på med mer hvetemel) da jeg prøvde denne oppskriften første gang, fordi de små barna våre ikke er så interessert når det blir for "hardt" å spise.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar